تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران
تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران

اعتراف دیرهنگام و تحت فشار رژیم سعودی به قتل جمال خاشقجی

خبرگزاری سی ان ان مدعی شد که رژیم سعودی در تدارک بیانیه ای است تا در آن توضیح دهد که روزنامه نگار سعودی که در کنسولگری این کشور در ترکیه کشته شده، بر اثر فشار شکنجه از دنیا رفته است.

ناپدید شدن این خبرنگار جنجال بزرگی را در روزهای گذشته در رسانه های دنیا به پا کرد. حکومت ریاض در هفته گذشته زیر بار تائید هیچ خبری در این باره نمی رفت اما فشارهای جهانی و رسوایی حاصل از این اتفاق سبب شده تا سرانجام بر اثر فشارهای روانی و تبلیغاتیِ رو به فزونی، سرکردگان سعودی به این جنایت اعتراف کنند.  


سی ان ان مدعی شده به نقل از منابع آگاهش که عربستان در این بیانیه مرگ این خبرنگار در کنسولگری اش را می پذیرد اما مدعی می شود که او بر اثر اشتباه ماموران امنیتی در حین بازجویی از دنیا رفته و دولت ریاض تعمدی در این حادثه نداشته و نیت آنها تنها بازجویی بوده است!

ملاحظه: خاشقجی که به کنسولگری سعودی در استانبول کشانده شده بود، هیچگاه از آنجا خارج نشد. علاوه بر این، رسانه های محلی ترکیه اعلام کردند پلیس این کشور معتقد است خاشقجی درون کنسولگری سعودی کشته شده و اردوغان؛ رئیس جمهور ترکیه نیز تاکید کرده بود که رژیم سعودی باید ثابت کند در این اتفاق نقشی نداشته است!

حالا بر اثر فشارهای بین المللی، ریاض فکر می کند که با پذیرش مشروطِ اتهام قتل، می تواند از تحریم های جهانی علیه کشورش رهایی یابد. آنها روزهای سختی را بعد از اتفاقات اخیر گذراندند و حتی یکی از تحلیلگران سرشناس تونسی پیش بینی کرده بود که این قتل می تواند سرآغاز یک بهار عربی جدید علیه آل سعود در عربستان شود.

در شرایط فعلی جوّ تبلیغی جهانی بقدری علیه آل سعود و حامیانش از جمله ترامپ فراگیر شده که اگر عمال آل سعود رسما دست داشتن در قتل خاشقجی را بپذیرد، موج تبلیغی علیه آنها نه تنها فروکش نخواهد کرد بلکه تشدید نیز خواهد شد؛ از جمله اینکه شبکه تلویزیونی «هابر ترک تی‌وی» مدعی شده که جسد خاشقجی در اسید حل شده است؛ موضوعی که پلیس ترکیه هم احتمال استفاده از اسید را محتمل دانسته است.

از سوی دیگر ادبیات کم سابقه ای در روزنامه‌های اصلی آمریکا علیه سرکردگان سعودی به راه افتاده مثلا نیویورک‌تایمز نوشته:یک شاهزاده روانی که روزنامه‌‌نگاری را به قتل می‌رساند، یک نخست‌وزیر را می‌رباید و میلیونها یمنی را به خاک و خون می کشد!

در این رابطه ترکیه اعلام کرده در بازرسی از کنسولگری عربستان دلایلی از قتل خاشقجی به دست آورده است.

منبعی در دفتر دادستان کل ترکیه گفته با وجود تلاش هایی برای کتمان مستندات قتل خاشقجی، در بازرسی های اولیه از کنسولگری سعودی، دلایل مهمی از قتل وی به دست آمده است.

در مجموع وضعیت متزلزل آل سعود و مشکلات عدیده ای که در مناطق مختلف اعم از یمن، لبنان، قطر، کویت و… دارند، موضوع قتل فجیع خاشقجی موجب شده تا اولا اختلافاتی با آمریکا بروز کند و ثانیا موقعیت این رژیم را به مراتب بی ثبات تر نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.