تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران
تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران

برآورد کاهش جدّی زائرین اربعین_۹۷ ناشی از افت ارزش پول ملی

از ماهها قبل، کاهش شدید ارزش پول ملی به روشنی تأثیر خود را بر روی سفر زائران ایرانی به عتبات مقدسه در عراق گذاشته و بر این مبنا پیش بینی می شود میزان زائران اربعین_۹۷ نسبت به سال های قبل بشدت کاهش یابد.

زائران ایرانی که تا پیش از این به وفور در شهرهای مذهبی عراق مشاهده می شدند، هم اکنون به سختی می توان اثری از آنها یافت.

از بعد از نوروز امسال، روند کاهش شدید جمعیت زائران ایرانی در عراق تشدید شده و همچنان در حال کاهش بیشتر است.

قبلا در جای جای خیابان های منتهی به حرم های اهل بیت(ع) و معابر و خیابان ها، ایرانی ها بیش از هر زائر دیگری دیده می شدند، اما در ماه های اخیر چه در حرم ها و یا خیابان ها ایرانی ها انگشت شمار شده اند.  

به گفته رئیس اتحادیه هتل داران و رستوران داران نجف، زائران ایرانی ۸۵ ‎٪ گردشگران به عتبات را شامل می شدند. اما یکی از کارکنان حرم علوی(ع) می گوید: اکنون زائران ایرانی به ۱۰ ‎٪ رسیده اند.

این موضوع تأثیر بسیار بدی بر اقتصاد شهرهای مذهبی و سکنه آن داشته است.

این امر به این دلیل است که زائران ایرانی توان و امکان خرید ارز مسافرتی را ندارند و فروشند ها به دلیل نوسانات شدید پول ایران، به هیچ وجه پول ایرانی دریافت نمی کنند.

چندی پیش بود که رئیس اتحادیه هتل داران نجف برای جبران این وضعیت گفته بود: هتل های نجف حاضرند با نصف قیمت ایرانی ها را پذیرش کنند اما به نظر نمی رسد با این پیشنهاد هم تغییری در وضعیت زائرین به وجود آید زیرا مشکل، فقط در اسکان نیست و هزینه های حمل و نقل و ویزا و … نیز به شدت بر وضع موجود تأثیر گذار است.

پروازهای هوایی یک سره به نجف که تا دو ماه قبل حدود ۵۰۰ هزار تومان بود، اکنون به حدود ۲ میلیون تومان رسیده و هزینه ویزا که سال گذشته معادل ۱۲۰ هزار تومان بود، به بیش از ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

تردیدی نیست که این وضعیت به شدت بر زیارت اربعین امسال و تعداد زائران ایرانی این مناسبت تأثیر گذار خواهد بود.

گرچه ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق به ابراهیم الجعفری وزیر خارجه پیشنهاد داده تا امسال هزینه ویزای زائران اربعین به تومان دریافت شود، اما گرانی حمل و نقل و اسکان و … همچنان مشکل قابل ملاحظه ای در این سفر سیاسی-معنوی خواهد بود.

ملاحظه: با توجه به سوابق کاری دولت های ایران و عراق در خصوص مراسم اربعین سال های گذشته، بعید به نظر می رسد که در سال جاری نیز اراده ای از سوی مسئولین دو دولت ایران و عراق، برای ایجاد تسهیلات خاصی ویژه مراسم اربعین مشاهده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.