تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران
تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران

گفتگوی تلفنی یکساعته روسای جمهوری ایران و فرانسه در باره برجام

روحانی و مکران

                             آقایان روحانی و مکران

روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه عصر سه شنبه (۹۷/۳/۲۲) در تماسی تلفنی، درباره روابط دوجانبه، منطقه ای و مسایل مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، گفتگو و تبادل نظر کردند.

روحانی در این تماس تلفنی از مواضع اروپا و از جمله فرانسه برای حفظ برجام تا‌کنون، ابراز خرسندی کرد اما درعین حال گفت که این اظهارات و بیانیه ها، باید با اقدامات و راه حل های عملی و ملموس جهت جبران بهره مندی ایران از منافع ماندن در برجام همراه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به محدودیت زمانی برای ارائه راه حل های عملی و با تاکید بر اینکه “نباید اجازه دهیم این دستاورد بسیار بزرگ دیپلماسی با اقدامات یک جانبه و پیمان شکنی دیگران نابود شود”، گفت: اگر ایران نتواند از امتیاز این توافق استفاده کند، عملا ماندن در آن، امکان پذیر نخواهد بود.

روحانی ابراز امیدواری کرد که تلاش های پنج کشور و اتحادیه اروپا به همراه ایران، موفقیت آمیز و نتیجه بخش باشد.  

رئیس جمهور همچنین در موضوع سوریه نیز بااشاره به اینکه حضور مستشاران ایرانی در سوریه برخلاف حضور نامشروع نظامیان برخی کشورها، به درخواست رسمی دولت آن کشور و برای مبارزه با تروریسم است، ابراز امیدواری کرد که با تلاش های مشترک نیروهای حامی دولت و ملت سوریه، هر چه سریعتر تروریسم در آن کشور ریشه کن شده و در نتیجه نیازی به حضور نیروهای خارجی نباشد.

امانوئل مکرون هم در این تماس بر پایبندی پاریس بر توافق هسته‌ای تاکید کرد و افزود: فرانسه تمام تلاش خود را برای حفظ برجام به‌کار بسته است و یک سلسله از اقدامات و راه حل‌های عملی جهت بهره‌مندی ایران از منافع در دستور کار قرار دارد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین دراین تماس تلفنی که حدود یک‌ساعت به طول انجامید، با بیان اینکه موضع فرانسه و ایران درباره برجام موضعی کاملا معتبر در چارچوب قوانین بین‌الملل است، افزود: همه باید تلاش کنیم تا برجام حفظ شود و نباید به هیچ وجه با کوچکترین خطا، برای کسانی که به دنبال نابودی این توافق هستند، فرصت طلایی ایجاد کرد.

همچنین کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد امانوئل ماکرون در تماس تلفنی با حسن روحانی تاکید کرده که چین، روسیه، آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنان بر تعهدات شان در برجام پایبند هستند.

همچنین در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور ماکرون، آقای روحانی را از مراحل پیشرفت کار که از سوی کشورهای اروپایی برای حفظ برجام انجام شده است، مطلع کرده و ابراز امیدواری نموده ایران هم به صورت کامل بر تعهدات خود در برجام پایبند بماند.

آقای ماکرون همچنین تایید کرده که احتمالا در روزهای پایانی ماه جاری (ژوئن) دیداری در سطح وزرای خارجه اعضای باقیمانده برجام و ایران در وین برگزار خواهد شد.

ملاحظه: در جریان تماس تلفنی فوق، نکات زیادی وجود دارد که باید به آن توجه شود: اولا در شرایط فعلی که عملا آمریکا از برجام خارج شده و شرکت های مطرح غربی نیز به سرعت در حال خروج از ایران بوده و هیچ چشم انداز روشنی برای توافق برجام وجود ندارد، تعریف و تمجیدهای رئیس جمهور ایران بسیار قابل تامل و وهن آمیز است و ثانیاً از اظهارات طرف غربی کاملا روشن است که اروپا نه تنها قصد ندارد کاری برای حفظ برجام انجام دهد بلکه صرفا به دنبال تحمیل سازوکار یک طرفه تعهدات به ایران در مقابل تمامی تحریم هاست و درصدد سرگرم کردن طرف ایرانی با یک مشت حرف های بی ارزش است و ثالثا اینکه رئیس جمهور ایران در مورد حضور نیروهای ایرانی در سوریه به طرف فرانسوی توضیح می دهد، بسیار سخیف است چرا که در حال حاضر فرانسه نظامیان زیادی برای کمک به تروریست ها در سوریه دارد و این کشور است که باید پاسخگوی ما باشد ولی در این تماس در نقش طلبکار ظاهر شده و متاسفانه ایران هم از کنار آن می گذرد!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.