تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران
تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران

مشخصات ایرباس خریداری شده توسط ایران

خبرآنلاین: پس از سالها تحریم فرود آمدن نمادین یک ایرباس A350 خیلی از دست اندرکاران صنعت هوایی را هیجان‌زده کرده است. اما این مدل ایرباس که ایران ۱۶ فروند آن را خریداری کرده چه مشخصاتی دارد؟

مشخصات فنی ایرباسی که به صورت نمادین در مهرآباد نشست/رقیب دیرینه بوئینگ ۷۸۷

ایرباس آ-۳۵۰ یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و دو موتوره است که برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شد و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد.  
  
برخی از رسانه‌ها XWB که روی بدنه هواپیمای مهمان مهرآباد در کنار نام A350 نوشته شده را به عنوان مدل این هواپیما تلقی کرده‌اند. اما A350 XWB در واقع نام خانواده مدل‌های A350 است. در سال ۲۰۰۶ شرکت ایرباس زمانی که با انتقادهایی درباره طراحی خانواده A350 از سوی مشتری‌هایش مواجه شد آن را به صورت کامل باز طراحی کرد و پسوند XWB به انتهای نام این خانواده اضافه شد. 

ده سال قبل زمانی که نخستین زمزمه های برنامه بوئینگ 787 به رسانه‌ها رسید، ایرباس برای جا نماندن از رقیب خود،طرح ایرباس 350 را رونمایی کرد. 

در فهرستی که شرکت ایرباس از ۱۱۸ فروند هواپیمای خریداری شده توسط ایران منتشر کرده آمده است که ۱۶ فروند آنها A350-1000 هستند. 

هواپیمای آ-۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنهٔ آن بجای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صعنت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.
مشخصات فنی ایرباسی که به صورت نمادین در مهرآباد نشست/رقیب دیرینه بوئینگ ۷۸۷

این هواپیما را در سایت‌های هوانوردی در ترازوی مقایسه با بوئینگ ۷۸۷ می‌گذارند. ایرباس اما می‌گوید که مصرف سوخت و هزینه عملیاتی آن بسیار کمتر از بوئینگ ۷۸۷ است. 

مدل A350-1000 که ایران از آن خریداری کرده است دارای ظرفیت ۳۵۰ نفر برای مسیرهای بیش از ۸۰۰۰ ناتیکال مایل (۱۴۸۱۶ کیلومتر) طراحی شده است. طول این مدل از دماغه تا دم ۷۴٫۳ متر می‌باشد که بیشترین مقدار در همه هواپیماهای ایرباس می‌باشد.

ایرباس 350 در سه مدل 800، 900 و 1000 با توانایی حمل 240 تا 400 مسافر ارائه می شود که مدل 1000 می‌تواند تا 100 مسافر بیشتر از 787 با خود حمل کند و این یعنی در کلاسی مشابه بوئینگ 777 جای می‌گیرد.
مشخصات فنی ایرباسی که به صورت نمادین در مهرآباد نشست/رقیب دیرینه بوئینگ ۷۸۷

ایرباس 350 همانند رقیبش بوئینگ ۷۸۷ صاحب بدنه‌ای است که عمدتاً از فیبرهای کربن تقویت شده با پلاستیک ساخته شده البته با این تفاوت که سهم مواد مرکب در بدنه A350 سه درصد بیشتر از هواپیمای رقیب است. ضمن آنکه ایرباس مدعی است که نسبت به بوئینگ دقت بیشتری در شیوه استفاده از مواد مرکب به کار برده است. ترکیب مواد به کار رفته در ایرباس A350 موجب شده تا 10 % هزینه نگهداری بدنه نسبت به هواپیمای رقیب کمتر شود.
مشخصات فنی ایرباسی که به صورت نمادین در مهرآباد نشست/رقیب دیرینه بوئینگ ۷۸۷

مشخصات فنی ایرباسی که به صورت نمادین در مهرآباد نشست/رقیب دیرینه بوئینگ ۷۸۷

ضمن آنکه هواپیما 25 درصد نسبت به هواپیماهای مسافربری امروزی سوخت کمتری هم می‌سوزاند. پهنای بال‌های هواپیما در مدل پایه خود اندکی کمتر از بوئینگ 777 است و به انتهایی باز زاویه خمیدگی 31.9 درجه ای ختم می‌شود. این در نوع خودش نخستین باری است که ایرباس از چنین الگویی در طراحی بال هواپیماهای خود استفاده می‌کند.

مسئله مهم که بازار ایرباس را داغ کرد نشت باتری‌های لیتیوم یون بوئینگ ۷۸۷ بود. ۷۸۷ بیشتر از تمامی هواپیمای گذشته روی استفاده از تجهیزات الکترونیک به جای مکانیکی تکیه دارد. ایرباس در مقابل می‌گوید A350 این شرکت کمتر به تجهیزات الکترونیکی وابسته است.

دلیل تاخیر در تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران

خبرگزاری ایسنا: مشاور رییس جمهور روسیه گفت که ایران خواهان دریافت سامانه اس 300 جدید است و این موضوع باید مورد مذاکره قرار گیرد.

ولادیمر کوژین مشاور دفاعی رییس جمهور روسیه با اشاره به تاخیر در روند تحویل سامانه دفاعی موشکی اس 300 به ایران که مقامات ایرانی در رسانه‌ها از انجام آن سخن گفته بودند، تصریح کرد: تهران درخواست سامانه اس 300 جدید مطرح کرده است و این باید مورد بررسی و مذاکره قرار گیرد.

وی ادامه داد: ایران و روسیه به طور جدی در حال رایزنی بر سر تحویل این سامانه دفاعی هستند. ایران امیدوار است که محدودیت‌های ارسال تسلیحات به این کشور لغو شود، در این زمان روسیه هم آماده همکاری‌های احتمالی می‌شود.

این مشاور رییس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ وضعیت روند کلی صادرات تسلیحات روسی گفت که این روند رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، تهران و مسکو اولین بار در سال 2007 قرارداد خرید پنج سامانه دفاعی اس 300 را امضاء کردند اما رئیس جمهور وقت روسیه در سال 2010 تحت فشارهای غرب و رژیم صهیونیستی به این بهانه که قرارداد مذکور نقض قطعنامه‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است، اجرای قرارداد را متوقف کرد.

ایران به دلیل این اقدام روسیه از این کشور در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کرد، اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اوایل سال جاری پس از حصول پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ممنوعیت انتقال سامانه دفاعی موشکی اس 300 را به ایران لغو کرد. از آن زمان مقامات ایران و روسیه در حال رایزنی برای انجام یک قرارداد جدید برای تحویل این سامانه هستند.

انتظار می‌رود روند انتقال سامانه اس 300 به ایران به زودی آغاز شود.