تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران
تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران

ارتش و کمیته های مردمی یمن در حال نابودی ماشین جنگی متجاوزین در ساحل غربی (الحدیده)

در حالی که بیش از سه هفته از تهاجم بزرگ ائتلاف سعودی-اماراتی به ساحل غربی یمن (الحدیده) می گذرد. بر اساس آمارهای منتشره، در این میدان تاکنون بیش از ۱۳۰۰ نفر از مهاجمین که بیشترشان مزدوران دلاری منطقه جنوبی یمن هستند، کشته شده و بیش از سه برابر این تعداد هم زخمی روی دست ائتلاف گذاشته است.

در این میان تعداد شهدای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به دلیل نوع تاکیک به کار گرفته شده توسط نیروهای مدافع، بسیار کمتر از آن چیزی است که دشمن ادعا می‌کند و یا حتی خود آنها انتظارش را داشتند.  

نیروهای مدافع یمنی اول در تیم‌های بسیار کم-تعداد که در نهایت به ۱۲ نفر می‌رسند (البته این تیم‌های ۱۲ نفره شامل واحدهایی است که در آن ضدزره حضور دارد) دست به عملیات زده و چون کاملا پراکنده عمل می‌کنند و تجمع ندارند، هدف قرار دادن آنها، بسیار سخت است؛ مضافا که این نیروها همه محلی هستند؛ یعنی همان اهالی تهامه در ساحل که در روستاها و مزارع خود دست به دفاع نقطه‌ای، شبیخون‌های آگاهانه و دقیق، رصد لحظه‌ای دشمن و در نهایت تهاجم موثر می‌زنند و به‌عنوان سومین عامل، نیروهای مدافع به جای آنکه خط دفاعی معینی داشته باشند، معمولا خود را به وسط دشمن می‌زنند و درگیری بسیار نزدیک با آنها دارند.

این عوامل به همراه ترس و وحشت شدیدی که بر مهاجمان به دلیل تلفات بالا مستولی شده باعث گردیده تا نتوانند موفقیت چندانی به دست بیاورند.

ائتلاف سعودی-اماراتی که فکر می کردند با یک حمله بزرگ و سراسری بندر الحدیده را در کمتر از سه روز اشغال خواهند کرد، حتی آرزوی چند عکس یادگاری در فرودگاه این شهر را هم به گور بردند، هر چند بی‌بی‌سی و رویترز به همراه العربیه بارها این فرودگاه را در اختیار نیروهای سعودی قرار دادند. اما خبر تازه آنکه ائتلاف سعودی این روزها دچار نوعی فرسایش در نیروهای مهاجم خود شده و با وجود حضور بیش از ۲۵هزار نفر در حمله به ساحل غربی، این نیروها پس از سه هفته درگیری سخت و سنگین به شدت خسته و فرسوده شده‌ و هیچ جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد.

سودانی‌ها که معمولا پیشقراول نبردها در مناطق ساحلی بودند و در سایر جبهه‌های مرزی در شمال به جای سربازان سعودی کشته می‌شدند، هم از زمان حضور در نبرد یمن و دادن تلفات بسیار سنگین در الحدیده دچار یاس و تردید شده اند و عمرالبشیر تلاش دارد تا به شکلی آرام پای خود را از این درگیری‌ها بیرون بکشد، کما اینکه مهاتیر محمد نخست‌وزیر جدید مالزی هم درصدد خارج کردن نظامیان کشورش را از عربستان است.

لذا کمبود نیروی رزمی سعودی‌ها و اماراتی ها را دچار سردرگمی عجیبی کرده و تلفات بالای مهاجمان که فیلم‌های آن به وفور توسط اعلام الحربی یمن منتشر می‌شود، همه را به وحشت انداخته که پیروزی به سادگی به دست نخواهد آمد و از این‌رو برای رفتن به میدان نبرد، بسیار احتیاط می‌کنند و این موضوع به ویژه منصور هادی را دچار مشکل جدی کرده است.

در شرایط فعلی نبردها در الحدیده رژیم سعودی‌ که بخش عمده‌ای از نیروهایش در ساحل الفازه در شهرستان التحیتا در جنوب استان الحدیده در محاصره قرار دارد، یا باید این نیروها را از محاصره خارج کند یا آنکه دست به یک انتحار بی‌برنامه زده و به بندر الحدیده حمله کند. نتیجه هر دو کار برای اماراتی‌ها و سعودی‌ها مشخص نیست و آنها واقعا نمی‌دانند که باید در ساحل غربی چه خاکی بر سرشان کنند.

در هر حال با فرسایشی شدن نبرد در این منطقه، اماراتی‌ها و سعودی‌ها باید تصمیم عاجلی بگیرند. آنها گرچه در ساحل الدریهیمی با دادن تلفات سنگین، توانستند مواضعی را اشغال کرده و در حال حاضر سرگرم ایجاد استحکاماتی در این منطقه هستند تا از آنجا به شهر الحدیده حمله کنند. برخی از کارشناسان می‌گویند این همان چیزی است که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی انتظارش را می‌کشند، شاید تجربه تلخ و خونین نبردها در اطراف فرودگاه الحدیده قرار است اینجا هم تکرار شود. حمله به شهر نیاز به آتش توپخانه دارد که فقط باید از دریا تهیه شود، اما آیا تجربه غرق شدن ناو آبی خاکی اماراتی اجازه خواهد داد آنها دوباره شناورهای سنگین خود را اعزام کنند!

ملاحظه: اخیرا انصارالله بخشی از تلفات و خسارات ائتلاف جنوب در حمله به بندر الحدیده را منتشر کرد که شامل انهدام یک فروند کشتی، ۲۹۶ خودرو زرهپوش منهدم شده، ۲۵ خودرو و تانک به غنیمت گرفته شده و بالغ بر  ۱۳۲۳ نفر کشته که هر لحظه آمار آن رو به افزونی است و احیانا تاکنون صدها نفر به این عدد افزوده شده است.

نکته بسیار حائز اهمیت در بحث یمن، مداخله تمام عیار آمریکا، چند کشور غربی و رژیم صهیونیستی به نفع متجاوزین بود که با مقابله دلاورانه یمنی ها، این حمایت ها و مداخلات بیگانگان نیز کاری از پیش نبرد و در حال حاضر هیچ راه نجاتی برای متجاوزین وجود ندارد و جز پذیرش شکست خفت بار نمی توانند از جنگ خارج شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.